Kun je jezelf coachen?

Als ik kijk naar mijn bibliotheek aan coaching en zelfhulpboeken, dan lijkt het of er voor elke uitdaging een boek bestaat. Ik ben er dol op en kan de verleiding van het genre ‘persoonlijke effectiviteit’ maar moeilijk weerstaan. Het zegt echter ook iets over de tijd waarin we leven: alles lijkt maakbaar. We zitten met zijn allen bovenin Maslows behoeftenpyramide, maar we lijken onszelf, gezien de grote stapels ‘druk en geluk’ boeken, nog lang niet verwezenlijkt te hebben.

Nee

Laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen lukt het om zichzelf te veranderen aan de hand van een boek? Als het allemaal zo makkelijk was zouden er niet elk jaar zoveel coaches afstuderen of zoveel nieuwe zelfhulpboeken bij komen. We zijn gewoontedieren en de sprong naar het onbekende is, zelfs met een boek over hóe je gewoontes kunt veranderen, heel lastig.

Rationeel weten we wat er moet gebeuren, maar hoe komen we er zonder coach achter waarom het dan toch niet gebeurt? Stel je hebt het boek “Nooit meer te druk” van Tony Crabbe gelezen. Je hebt een aantal waardevolle inzichten opgedaan en besluit dat er wat moet veranderen. So far, so good. Maar zo lang je je denken niet verandert, de diepgewortelde overtuigingen die maken dat je drukker bent dan goed voor je is, zal je zo weer tot over je oren in het werk zitten. Soms heb je iemand nodig die je een spiegel voorhoudt en je laat zien waarom jij zelf het grootste obstakel bent op weg naar succes.

Of toch wel?

Ja, je kunt jezelf coachen, maar daar is minimaal het volgende voor nodig:

  • Urgentie om iets te veranderen. Die urgentie kan van binnenuit komen (stoppen met roken), maar kan ook van buitenaf opgelegd zijn (dreigend ontslag). Zonder urgentiegevoel is een verandering vrijblijvend: waarom zou je je comfortzone verlaten als dat niet écht nodig is?
  • Duidelijkheid over wat je wil bereiken, waarom je dat wil en hoe je daar gaat komen.
  • Reflectie door regelmatig dingen op te schrijven. Een dagboek geeft je meer inzicht in je gedachten en gevoel en kan je helpen om weerstanden te identificeren en overwinnen.
  • Verantwoording afleggen om te zorgen dat je voortgang blijft boeken. Bijvoorbeeld door luid en duidelijk te verkondigen wat je van plan bent. Of door regelmatig af te spreken met een groep gelijkgestemden.

Experimenteren

Als je iets wil veranderen, kun je daar lang over nadenken, maar uiteindelijk moet je gewoon beginnen. Ik hoor mensen, wanneer het niet lukt om in beweging te komen, vaak zeggen ‘dat ze het dan misschien niet graag genoeg wilden’. Onzin, soms weet je gewoon niet waar je moet beginnen of heb je last van koudwatervrees. Een coach kan je helpen, maar je zou ook zelf wat kunnen proberen. Begin met experimenteren en elimineren. Door te experimenteren ga je in ieder geval op weg naar je doel, ook al weet je niet zeker of dit de beste weg is. Wanneer het experiment niet zo uitpakt als je voor ogen had, probeer je iets anders. Door opties te elimineren ontdek je wat niet werkt en dat is méér dan als je niks doet. Negatieve bevestiging noemde een oud-collega dat.

Mijn experiment is het schrijven van dit blog. Mijn doel is flexibel werk: ik wil zo min mogelijk tijd- en locatiegebonden zijn. Dat wil ik realiseren met freelance coaching, korte adviesopdrachten én met schrijven. Ik doe op dit moment van alles een beetje, waardoor niks echt van de grond komt. Zo ben ik begonnen met het schrijven van een boek, maar kost het me moeite om er dagelijks aan te werken. Met dit blog verplicht ik mezelf om elke dag te schrijven. Zo hoop ik stijl, snelheid en lef te ontwikkelen. De externe druk van een blog geeft focus: als ik zeg dat ik elke dag schrijf, dan moet ik dat ook doen. En dat lukt alleen als ik daar in de planning van alle andere dingen rekening mee houd.

En stel dat dit experiment niet lukt? Dan kijk ik wel weer verder. Voor nu maak ik in ieder geval stappen op weg naar mijn doel.

Site Footer

Sliding Sidebar

Social Profiles

Contact

E-mail
melanie@melanielemmen.com