Elke dag een mini-vakantie

creatieve zoneIk blijf nog even bij het onderwerp unitasking en creativiteit. John Cleese heeft het over het creëren van een oase, waarin je ruimte en tijd afbakent. Ik heb me altijd afgevraagd waarom het op vakantie wel lukt om het gevoel van ‘moeten’ los te laten. Waarschijnlijk omdat vakantie óók een afbakening van tijd en ruimte is. Je bent ergens anders, waar je niet gehinderd wordt door allerlei verplichtingen (tenminste, als je de verleidingen van je telefoon kan weerstaan). Maar ook je tijd is afgebakend, van aankomst tot vertrek. John Cleese lijkt het woord oase bewust te gebruiken: een mini-vakantie waar tussen aankomst en vertrek je hoofd tot rust komt en je creativiteit geprikkeld wordt. Het vergt echter doorzettingsvermogen om het plannen en vervolgens goed invullen van zulke mini-vakanties tot een gewoonte te maken.

Pas op voor de ‘instant gratification monkey’!

Schrijver AJ Jacobs plaatste in zijn strijd tegen multitasking alle verleidingen uit zicht en bond zichzelf vast op een stoel om binnen zijn afgebakende ruimte te blijven. Als je jezelf niet wil vastbinden, zal je moeten proberen met een enigszins kalme geest de drempel van je oase over te gaan. Want net als op vakantie, waar je de eerste dagen nodig hebt om de hectiek van alledag los te laten, heb je ook tijd nodig om te landen tijdens je mini-vakantie.

Op vakantie gaat dat vanzelf, maar tijdens je mini-vakantie heb je daar geen tijd voor en moet je dus een manier  vinden om alle gedoe zo snel mogelijk los te laten. Doe je dat niet, dan is er een grote kans dat je je creatieve tijd opoffert aan oppervlakkig werk dat direct een nuttig (en dus goed) gevoel geeft. En daarmee geef je toe aan je ‘instant gratification monkey’. Dat is dezelfde aap die er op andere momenten voor zorgt dat je eindeloos YouTube-filmpjes zit te kijken. Je kiest de makkelijke weg. Maar net als bij de YouTube-filmpjes, komt er aan oppervlakkig werk ook geen eind.

Tem je geest met meditatie en visualisatie

Hoe kun je er dan voor zorgen dat je met een kalme geest aan je oase betreedt? Door je geest tot rust brengen met een korte meditatie en visualisatie. Dat voelt misschien zweverig en ongemakkelijk, maar ga maar eens na hoe vaak je ergens onvoorbereid aan begint, terwijl je gedachten nog alle kanten op schieten. focusDan word je door de kleinste dingen afgeleid en dat is funest voor je creativiteit. Topsporters weten dat ze maar één kans hebben. Zij trainen op vaste routines, meditatie en visualisatie, zodat ze ook onder druk hun focus houden. Maar ook voor ons mindere goden is het mogelijk om met meer focus en intentie onze prestatiezone te betreden.

In 6 stappen met focus en intentie naar je prestatiezone

  1. Plan tijd en ruimte in je agenda. De meeste kantoren hebben, naast flexplekken in kantoortuinen, concentratieruimtes. Reserveer zo’n ruimte wanneer je geen eigen werkplek hebt, of kijk of je voor een uurtje gebruik kunt maken van iemands kantoor.
  2. Bedenk van tevoren wat je in de tijd wil doen. Laat je niet verleiden tot oppervlakkig werk als mails wegwerken. Meestal zijn deze dingen niet zo urgent dat ze niet een uurtje kunnen wachten.
  3. Zoek een stille plek op om de hectiek los te laten. Probeer even te aarden: voel het contact tussen je voeten en de grond, het gewicht van je armen, benen en hoofd. Probeer je fladderende geest op je lichaam te richten, door je te concentreren op je ademhaling. Adem een aantal keren 4 tellen in en 4 tellen uit.
  4. Als je met je hoofd bij je lichaam bent, in plaats van bij alles wat je nog moet doen, dan kun je beginnen met visualiseren. Hiermee creëer je de intentie om het komende uur zo goed mogelijk in te vullen.
  5. Stel je de kamer voor waar je zo aan het werk gaat. Je doet de deur open, neemt de ruimte in je op, sluit de deur achter je en loopt naar het bureau. Je merkt op wat er aan de muur hangt, wat er op tafel ligt, kijkt er even naar maar besluit dat het voor jou niet relevant is. Ga in gedachten op de stoel zitten en probeer je voor te stellen wat je nu gaat doen. Visualiseer ook het resultaat en hoe je je daarover voelt.
  6. Houd je aandacht bij jezelf terwijl je daadwerkelijk naar je stilteplek loopt. Ga zitten en begin.

stilte zoekenAls je elke dag tijd inplant om creatief of diep werk te doen en elke dag oefent om met intentie je oase binnen te gaan, word je er steeds beter in. Je boekt bovendien écht voortgang, met studeren, schrijven, plannen maken, etc. en dat voelt goed.

Site Footer

Sliding Sidebar

Social Profiles

Contact

E-mail
melanie@melanielemmen.com